FRANTZ Film

CINEMA ISLEMUNDA

FR 7 DEC

Genre: Drama

 

Regie: François Ozon (Sous le sable, 8 femmes, Swimming Pool, Dans la maison) Met: Pierre Niney, Paula Beer, Cyrielle Clair, (Frankrijk 2016, zwart/wit-kleur, 114 min.)

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog is beëindigd.

Prachtig beeld van een zoekende wereld na een gruwelijke oorlog

François Ozon maakte een even aangrijpende en pijnlijke als actuele en complexe film.

Duitsland, 1919. Het land likt nog de wonden na de Eerste Wereldoorlog, maar de eerste dansjurken zijn alweer geleverd. De bouwvakkers fluiten naar een jonge vrouw die zich nog verstopt in een donkere, hooggesloten jas. De lente hangt in de lucht, het leven begint weer, maar nog niet iedereen is daar alweer aan toe. Zo, met een paar losse penseelstreken aan het begin van Frantz, schetst regisseur François Ozon prachtig de ingewikkelde periode waarin de film zich afspeelt. De wereld is zoekend. Hoe kun je verder na jaren van gruwelijke oorlog?

Neem bijvoorbeeld de ouders en verloofde Anna van Frantz, een jonge Duitse soldaat die in de loopgraven het leven liet - hoe moeten die in hemelsnaam de draad weer oppakken in hun Duitse provinciestadje? Die impasse wordt doorbroken door de komst van een mysterieuze jongeman die rozen achterlaat op het graf van hun geliefde. Goed, deze vriend Adrien is een Fransman, waardoor Frantz’ vader aanvankelijk meer reserves heeft dan zijn vrouw en Anna. Maar ook hij ontdooit door deze gevoelige jongeman die hem zo aan zijn eigen zoon doet denken. Een half kind is het eigenlijk nog, met zijn dunne snorretje, die jas die groot om hem heen hangt en de hoed die merkwaardig op zijn hoofd staat.

’Wees niet bang ons gelukkig te maken’, spoort Frantz’ moeder hem aan. En dat doet Adrien: als hij verhalen vertelt over Frantz of als hij op diens viool speelt, brengt hij weer even een beetje kleur in hun leven. Letterlijk zelfs: de film is gefilmd in zwart-wit, maar op die momenten vervangt Ozon dat even door zachte kleuren. Maar nooit te lang. Want Anna, prachtig gespeeld door Paula Beer, mag dan wel langzaam haar hart openen voor de ontwapenende Pierre Niney, haar plaatsgenoten vertrouwen de Fransman voor geen meter. Ozon schreef een slim script, dat de kijker voortdurend op het verkeerde been probeert te zetten. Hij baseerde het op de film Broken Lullaby (1932) van Ernst Lubitsch, maar zette het materiaal naar eigen hand en creëerde een gelaagd verhaal dat er bij elke verrassende ontwikkeling weer een extra dimensie bij krijgt.

Frantz speelt een intrigerend spiegelspel, dat onderstreept dat mensen niet zo verschillend zijn als de oorlogen die hen uiteendrijven ze doen geloven. Het zet ook aan het denken over leugens, waarheid, opoffering en vergeving. Moet je alles van iemand weten, of geldt juist het omgekeerde? En wat zijn de emotionele consequenties als je niet alles vertelt? Het knappe van Frantz is dat Ozon dit alles bevraagt zonder daarbij de menselijkheid van de personages uit het oog te verliezen. Het maakt de film even aangrijpend en pijnlijk als actueel en complex.

Bron: de Volkskrant

PRIJZEN

Aanvang 20.00 uur

Entree € 5.00

Entree+Filmhap € 12.50 

Koop hier uw kaarten

 

DUUR VOORSTELLING

114 min

Reacties op FRANTZ



 

Ik ontvang graag
de nieuwsbrief